June 24, 2019
Op maandag 24 juni 2019 vindt in Pakhuis de Zwijger de Humanitarian Communication Awards plaats, hét evenement over communicatie in de Nederlandse ontwikkelingssamenwerkingssector.
Tijdens de avondvullende show (20:00-22.00 uur) worden twee awards uitgereikt: de Hoogvlieger Award en Vlieg in het Oog Award voor respectievelijk de beste en slechtste campagne van een Nederlandse ontwikkelingsorganisatie in 2018-2019. Voor beide awards is er zowel een Juryprijs als een Publieksprijs. Het Nederlandse publiek kan tot maandag 24 juni 12:00 uur op https://humanitairecommunicatie.nl/awards-2019/ stemmen op de genomineerde campagnes. De prijsuitreiking is het slotstuk van de avond. Daarvoor wordt door middel van verschillende items (zie onder) de aandacht gevestigd op de status en het belang van beeldvorming rond internationale samenwerking. De bekendmaking van de winnaars vormt het slotstuk van de avond.
*****
Programma Humanitarian Communication Awards 2019 | Maandag 24 juni | 20.00-22.00 uur (inloop vanaf 19.45 uur) | Pakhuis de Zwijger
* Host: Audilla Vaughn (radiomaker en deejay)
* Lezing door filmmaker en klimaatactivist Chihiro Geuzebroek
* Pitch van van documentair fotograaf en filmmaker Marieke van der Velden over o.a. haar projecten ‘The Island of All Together‘ en ‘This Is Me’
* Column van journalist en auteur Bette Dam
* Toelichting op de IDleaks Awards 2019 door IDleaks voorzitter Wouter Oomen
* Uitreiking van de IDleaks Awards 2019 (Juryprijs en Publieksprijs) met de vertoning van verschillende nominaties en een toelichting van de jury (Arne Doornebal, Sarita Bajnath, Daryll Landbrug)
*****
De genomineerde campagnes voor de Vlieg in het Oog Award 2019 zijn:
1. ‘Glamoria’ van Amnesty International Nederland
2. ‘Restaurant Buitensluiting’ van Liliane Fonds*
3. ‘Urgente oproep uit Oeganda’ van Cordaid**
4. ‘Cycle for Plan’ van Plan International Nederland***
5. ‘Black Friday’ van Save the Children Nederland
* met een special mention voor ‘Face It’ van Artsen zonder Grenzen Nederland
** met een special mention voor ‘Wandelen voor Water’ van Simavi
*** met special mentions voor de Kili-challenge van War Child Holland, Hike for Health van Simavi en de Rift Valley Marathon van Unicef Nederland
De genomineerde campagnes voor de Hoogvlieger Award 2019 zijn:
1. ‘Small Change, Big Deal’ van Hivos
2. ‘Behind the Barcodes’ van Oxfam Novib
3. ‘Nuclear War’ van het Rode Kruis
4. ‘De schaamte voorbij’ van Simavi
5. ‘Wereld zonder koffie’ van Solidaridad
*****